Інструкція для безробітних під час карантину: виплати, субсидії, онлайн-облік, часткове безробіття

Опубліковано 12 травня 2020
Перегляди: 822

В уряді очікують істотне збільшення безробітних з квітня у зв'язку зі спрощенням процедури реєстрації. Кошти на виплату допомоги передбачені в Держбюджеті-2020. Про це повідомив міністр економіки Ігор Петрашко. На час карантину через коронавірус центри зайнятості відвідувати не потрібно, а встати на облік можна дистанційно. «Слово і діло» розбиралося, для кого та які передбачені виплати, як подавати документи та що таке допомога з часткового безробіття роботодавцям.

Виплати з першого дня реєстрації

Оскільки фактично без доходу залишилась велика кількість людей, потрібні були швидкі зміни в процесі реєстрації безробітних, щоб вони мали змогу отримувати виплати. Наприкінці березня парламент ухвалив законопроект, спрямований на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням COVID-19.

Згідно з цим законом Державному центру зайнятості надано право визначати особливості реєстрації, перереєстрації, надання статусу безробітного та призначення виплати допомоги з безробіття, відмінні від встановленого порядку.

Допомога з безробіття призначається з першого дня надання статусу безробітного. Після подання заяви не застосовується семиденний період для активного пошуку роботи. Людина не зобов'язана протягом 7 днів відвідувати співбесіди з роботодавцями, а відразу отримає статус безробітного.

Виплата допомоги з безробіття може здійснюватися без особистого відвідування безробітним центру зайнятості.

Яка сума допомоги з безробіття?

По-перше, тим, хто стояв на обліку в центрах зайнятості до запровадження карантину, збережуть відповідні виплати.

Кабмін збільшив бюджет Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на 500 млн грн для підтримки тих, хто втратив роботу. Це дасть можливість збільшити кількість клієнтів Державної служби зайнятості та продовжити роботу соціальних програм.

Правила розрахунку виплат з безробіття залишилися без змін. Допомога з безробіття призначається відповідно до страхового стажу та з урахуванням зарплати та доходу, який людина мала за останні шість місяців, коли працювала:

  • якщо робочий стаж до двох років, передбачена допомога в розмірі 50% від доходу людини;

  • стаж від двох до шести років — 55%;

  • стаж від шести до десяти років – 60%;

  • стаж понад десять років — 70%.

При цьому служба зайнятості буде поступово зменшувати розмір виплат: перші 90 днів — 100%, наступні 90 днів — 80%, надалі — 70%.

Виплату допомоги з часткового безробіття, про яку йтиметься далі, здійснює Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Розмір допомоги не може перевищувати розміру мінімальної зарплати. Наразі ця сума дорівнює 4 тис. 723 грн на місяць або 28 грн 31 коп. – погодинно.

Фонд соціального страхування з 1 березня 2020 року підвищив мінімальний розмір допомоги з безробіття.

Для осіб, виплати яким призначаються з урахуванням заробітної плати та страхового стажу, мінімальний розмір допомоги з безробіття збільшено з 1 тис. 630 грн до 1 тис. 800 грн.

Для осіб, виплати яким призначаються без урахування заробітної плати та страхового стажу, мінімальний розмір допомоги з безробіття збільшено з 610 грн до 650 грн.

На що можуть претендувати заробітчани і ті, хто працював «у тіні»?

Виплати з безробіття можуть отримувати ті, хто платив відрахування у Фонд соціального страхування. Відповідно, якщо людина приховувала свої доходи і не платила страховий стаж, у разі безробіття не може розраховувати на підтримку держави.

За найскромнішими підрахунками, «у тіні» працює до 4 мільйонів осіб. Якщо вони втратять роботу, на виплату з безробіття їм нічого розраховувати.

Колишнім заробітчанам, а їх від початку карантину повернулося до Україну близько 150 тисяч, через відсутність страхового стажу Центр зайнятості може запропонувати їм 650 гривень на місяць.

Як оформитись дистанційно?

Тимчасово, на період карантину, обмежено особистий прийом відвідувачів центрів зайнятості. Спілкування фахівців служби з клієнтами стало дистанційним з використанням телефона або електронної пошти.

Центр зайнятості в період карантину відвідувати не потрібно (семінари та інші групові заходи також скасовано). Санкції ні до кого застосовуватися не будуть. Головне – перебувати на зв’язку з кар’єрним радником.

Також необхідно заповнити дві заяви про надання статусу безробітного та призначення допомоги з безробіття встановленої форми.

Крім цього, у кожній з районних філій працюють телефони чергових фахівців. Можна зателефонувати й отримати консультацію.

Які документи треба подавати, щоб встати на облік?

Треба обрати найближчу філію центру зайнятості та відправити на її електронну пошту пакет документів. А саме копію або скан:

  • паспорта;

  • ІПН-коду;

  • трудової книжки;

  • документа про освіту.

  • військового квитка, за наявності – посвідчення УБД;

  • особи з інвалідністю мають надати копію або скан довідки МСЕК з рекомендаціями про працю та індивідуальну програму реабілітації.

Сюди ж потрібно додати заяву й номер особового рахунку, куди повинні надійти кошти. На заяві слід вказати контактний номер телефона.

Як подати заяву?

Щоб стати на облік, можна подати документи онлайн чи просто опустити їх у скриньку для кореспонденції, яка стоїть перед службою зайнятості.

На початку потрібно роздрукувати або заповнити дві заяви:

  1. бланк заяви про надання/поновлення статусу безробітного;

  2. бланк заяви про призначення/поновлення виплати допомоги з безробіття. Їх потрібно заповнити власноруч, поставити свій підпис та відсканувати (зробити фото).

Заяви треба писати на ім’я директора служби зайнятості. Потім — зробити фото або скани документів для призначення допомоги з безробіття.

Бланк заяв, електронні поштові скриньки центрів зайнятості, правила взаємодії безробітних із центром зайнятості в період карантину можна знайти на сайті Державного центру зайнятості або зателефонувати до центру зайнятості й отримати консультацію.

Щоб надіслати заяви електронною поштою:

Потрібно заповнити заяви власноруч за зразком, сфотографувати або відсканувати їх. Далі – надіслати на email центру зайнятості, де безробітний планує перебувати на обліку. У темі потрібно вказати прізвище, ім'я, по батькові.

Якщо є технічна можливість, потрібно завантажити заяву, роздрукувати та заповнити її. Після цього підписати власноручно, відсканувати (або сфотографувати) й надіслати на email центру зайнятості. Так само потрібно вказати в темі листа прізвище, ім'я, по батькові.

Після цього потрібно чекати повідомлення від центру зайнятості щодо ухваленого рішення.

Щоб подати заяву через скриньку для кореспонденції в центрі зайнятості:

Якщо є технічна можливість, потрібно завантажити заяву, роздрукувати і заповнити вдома, скласти її в конверт або з'єднати зручним способом, або заповнити заяву безпосередньо біля скриньки в центрі зайнятості.

Для заповнення заяв знадобляться паспортні дані, номер ідентифікаційного коду, дані про освіту та попередню трудову діяльність. Заяви потрібно покласти в скриньку для кореспонденції (в робочі години дня).

Протягом 10 днів після завершення карантину до центру зайнятості необхідно буде подати оригінали документів.

Що таке допомога з часткового безробіття роботодавцям?

Отримати таку допомогу зможуть застраховані особи, з якими роботодавець оформив трудові відносини.

Для цього підприємцям необхідно звернутися до територіального центру зайнятості за місцем реєстрації особи як платника єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та подати наступні документи:

  • заяву в довільній формі;

  • копію наказу з зазначенням дати початку зупинки (скорочення) виробництва та переліком карантинних заходів;

  • відомості про працівників (прізвище, ім’я, по батькові, ІПН або серія та номер паспорта (для людей, які відмовилися від отримання податкового номеру, через свої релігійні переконання), у яких виникло право на допомогу з часткового безробіття;

  • довідку про відсутність заборгованості з виплати зарплати та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що виникла протягом п’яти років та не раніше, ніж за один рік перед карантином.

Розмір допомоги встановлюється за кожну годину, на яку працівникові було скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу, із розрахунку двох третин тарифної ставки (окладу).

Роботодавець може звернутися за отриманням коштів для виплати працівникам допомоги з часткового безробіття протягом 30 календарних днів з дня зупинення (скорочення) виробництва. Рішення про надання допомоги ухвалюється протягом трьох робочих днів з дня подання заяви роботодавцем.

Відпустка за власний рахунок

Роботодавець не має права відправити працівника у відпустку за власний рахунок без його письмової заяви.

Також незаконно звільняти чи скорочувати працівника через карантин, не оплативши гарантовані йому два місяці роботи.

Скаржитися на такі дії треба до Державної служби праці. Там уже фіксують сплеск звернень. Покарати роботодавців можуть, але не всіх. До того ж, усі заяви розглядатимуть вже після карантину.

Субсидії безробітним

Людям, які втратили роботу через карантин, зроблять автоматичний перерахунок субсидій або призначення субсидій.

До того ж, Кабмін збільшив на 50% соціальні нормативи користування електроенергією, природним газом для приготування їжі, підігріву води, користування холодною і гарячою водою. Це дасть можливість отримати компенсацію в середньому на 300 грн.

Також на період карантину не нараховуються штрафи й пеня за несплату житлово-комунальних послуг, забороняється зупиняти надання житлово-комунальних послуг у разі їхньої несплати або оплати не в повному обсязі, заборонене примусове виселення громадян за несплату житлово-комунальних послуг.

Раніше ми розбирались, що буде з економікою України після пандемії.

Також ми писали, що Німеччина після карантину дозволить в'їзд в країну мігрантам.

Ірина Рибінська, спеціально для «Слово і діло»

Анонс подій

16 квітня 2019 року об 11-ій годині буде проведено День депутата в районній раді.

ПЛАН проведення Дня депутата >

Звернення райради

Різне